Mýty o športe a cvičení – druhá 6-ka alebo ďalších 6 do tucta

Prvú časť mýtov o pohybových aktivitách nájdete tu: 6 mýtov o športe, pohybe a cvičení. Bude ma tešiť, ak vám to pomôže. A teraz hor sa na ďalšiu šesticu. Príjemné čítanie.

7. Brušáky sú najlepší spôsob, ako získať tehličky na bruchu

Pravda: Môžeme sa na to pozrieť z viacerých uhlov. Napríklad že kvantá sed-ľahov škodia driekovej chrbtici.

Alebo že ide o jednostrannú svalovú záťaž – ak ju nevykompenzujete inými cvikmi na celú dolnú časť trupu a nezaradíte strečing, začne sa vám povestný six-pack skracovať a vy časom budete chodiť v úctivom predklone.

Alebo že cvičením iba brucha nestratíte brušný tuk. Tuk je jeden jediný telesný orgán (áno, tuk na celom tele je jediným orgánom) a teda z neho ubúda rovnomerne na celom tele. Ak by ste chceli schudnúť iba z brucha, je to rovnaké, ako keby ste chceli posilniť iba pravú srdcovú komoru. Okrem toho – predstavte si, že budete mať vyrysované brucho a osatné časti tela sa budú triasť ako huspenina 🙂

8. Cvičenie s činkami je len pre mužov

Pravda: Cvičenie so „železom“ je skvelý spôsob, ako posilniť svaly a nemá nič spoločné s pohlavím. Nemusíte sa báť že budete mať obrovské svaly. Ich rast je podmienený hladinou testosterónu, preto za normálnych okolností ženy nikdy nebudú mať takú muskulatúru ako muži.

Ak ich chcete mať ako chlapi, raňajkujte steroidy a zapíjajte testosterónom.

9. Trvá aspoň dva týždne, kým začnem strácať formu

Pravda: Štúdie ukazujú, že už po týždni ničnerobenia (rozumej necvičenia) začnete strácať formu. Volá sa to dekondícia.

Telo je nesmierne múdre a nastavené na minimalistický režim. (Je paradoxom, že ľudstvo nedokáže efektívne šetriť energiu, ale každý z nás je absolútny šetrič.) To znamená, že orgány, ktoré sa nepoužívajú, zakrpatievajú (áno 🙂 ) a strácajú „kondíciu“. Platí to aj pre svaly. Čím väčší je orgán, tým viac energie potrebuje. Ak ho nepoužívate, telo ho jednoducho zredukuje v rámci úsporných opatrení.

10. Dlhé behy sú ideálny spôsob, ako byť fit.

Pravda: Úprimne – všetci teraz ideme bežať maratón? Alebo bude zdravé len mizivé percento populácie a my ostatní, ktorí nebudeme tráviť hodiny týždenne behaním, sa zmierime s tým, že zdraví nebudeme? Nedáva to logiku.

Asi nikto nespochybní, že beh patrí medzi aktivity, ktoré majú preukázateľné pozitívne vplyvy na naše zdravie (ak si pri ňom nezlomíte nohu 🙂 ).

Mám pre vás dobrú správu – aj niekoľkominútový beh vám môže priniesť mnohé výhody toho vytrvalostného. Ľudia, ktorí behávajú menej ako hodinu týždenne pociťujú podobné účinky na zdrave ako tí, čo behávajú viac ako tri hodiny týždenne.

Dokazuje to výskum publikovaný v Journal of the American College of Cardiology z júla 2014. Výsledkom bolo zistenie, že intenzívny beh v rozsahu 5 až 10 min denne pri pomalých rýchlostiach (menej ako 6 míľ za hodinu), je spojený s výrazne nižším rizikom úmrtia z rôznych príčin vrátane kardiovaskulárnych ochorení. (Respektíve je takýto beh „zodpovedný“ za predĺženie života priemerne až o tri roky.)

Skôr, než ma začnete kameňovať a argumentovať aeróbnou aktivitou apod., tu je spomínaný článok.

11. Vedenie denníka je spoľahlivým spôsobom kontroly toho, čo jeme.

Pravda: Snažíme sa pozorovať a kontrolovať, čo jeme. Philip Stanforth (vedec, špecializujúci sa na cvičenie na Univerzite v Texase) tvrdí, že ľudia majú neustále tendenciu nadhodnocovať svoje fyzické aktivity a podceňovať množstvo jedla, ktoré zjedia.

Okrem toho – ak už si vediete takýto denníček, bolo by doň vhodné zahrnúť aj časy, kedy jete, fyzické aktivity, mieru prežitého stresu apod., aby ste dokázali objektívne vyhodnotiť čo najväčšie množstvo vplyvov.

12. Športové nápoje sú najlepší spôsob, ako po tréningu rehydratovať.

Pravda: Tu si dovolím v mene zjednodušenia trochu generalizovať – odpustite. Väčšina (tu je to generalizovanie) športových nápojov je len cukor a voda. Urobíte lepšie, ak si po tréningu dáte starú dobrú vodu. Na regeneráciu sú potom vhodnejšie proteíny (bielkoviny). Ako ukazujú štúdie, proteín pomáha obnovovať svaly po záťaži. V akej forme si ho dáte, je len na vás.

Vaša Paulína

2 komentárov

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *