Exkurzia do krku – ďalšie 4 svaly

Pokračujme. Krčné svaly nebudú poslúchať, ak ich nebudeme najprv poznať a potom ovládať. Čo tam teda ešte máme?

4. Skalenové svaly

Odstupujú od bočných výbežkov 2. – 7. krčného stavca a upínajú sa na 1. a 2. rebro. Podľa toho, čo je aktuálne, buď prispievajú k stúpaniu prvých dvoch rebier nahor, alebo rotujú krčnú chrbticu na svoju stranu. Keď stuhnú, patričná strana krku bráni v rotácii hlavy na druhú stranu. Môžu ťahať krčné stavce k rebrám, teda smerom dopredu a dole. V kombinácii s neustálym záklonom, ktorý som spomínala v predchádzajúcej časti miniseriálu, to problémy a bolesti iba znásobí.

Je možné ich masírovať, ale to by som už prenechala odborníkom. Ideálny strečing je úklon hlavy s čiastočným záklonom, takisto samotný záklon, ale v krčnej chrbtici vznikajú pri sedavom zamestnaní všelijaké problémy. Častokrát sú pekne schované, že o nich nevie ani samotný majiteľ. Tu je záklon nevhodný, preto by som ostala len pri úklonoch.

skalenove svaly
© 3D4Medical

5. Kývač hlavy

Neprikyvujte šéfovi na všetko. Preťažíte si kývač hlavy, je to práve ten sval, ktorý skláňa hlavu dopredu – vďaka nemu prikyvujete. (Okrem toho sa zúčastňuje na rotačných pohyboch hlavou.) Keď si dole za uchom nahmatáte kostený výbežok, dotýkate sa zároveň jeho úponu. Z hrudnej a kľúčnej kosti vedie nahor za ucho. Dá sa krásne nahmatať po celej dĺžke a je viditeľný, keď zatnete sánku – vtedy vystúpi z masy krku.

Uvoľniť ho môžete strečingom – otáčaním hlavy vpravo strečujete pravý a vľavo ľavý kývač. (Áno, opäť párový sval.) Tým, že je možné ho pomerne jednoducho nahmatať, si ho môžete sami jednoduchým jemným stláčaním premasírovať po celej dĺžke. Ak si ho nedokážete nahmatať, alebo si nie ste istí, či ho „máte“, môžete si jemne poodťahovať kožu cez miesta, kade vedie. A samozrejme – v istých prípadoch pomôže aj správny tejp.

kývač hlavy
© 3D4Medical
kývač hlavy
© 3D4Medical

6. Platysma

je tenký široký podkožný sval na krku, ktorý pokrýva celú jeho prednú polovicu. Takisto je párový. Odstupuje (začína) na dolnej časti sánky a fascii príušných žliaz a upína sa (končí) na hrudnej (pektorálnej) fascii, ktorá obopína prsný a deltový sval. Jej úlohou je otvárať pusu – má na starosti pokles sánky. Keď zatnete sánku, bude to vyzerať, akoby po celej dĺžke kľúčnych kostí vystupovali smerom k sánke pod kožou tenké povrázky – to sú jej vlákna.

Rada by som napísala, že keď stuhne, stiahne sánku a budete mať pusu neustále dokorán, ale nie je to pravda. Môže to byť ale dobrý strašiak pre niekoho, kto priveľa rozpráva 🙂

Každý záklon a úklon hlavy ju naťahuje. Ale pozor! Pri sedavom zamestnaní má väčšina ľudí problémy s krčnou chrbticou (a častokrát o tom nevedia) a v tomto prípade je záklon vyslovene nevhodný až nebezpečný. Skôr odporúčam jemnučkú masáž – jemne si ju „vyštipkajte“ po celej ploche. Chyťte kožu krku medzi prsty a jemne hneťte. Našťastie je to sval, ktorý sa až tak nenamáha, pretože sánke v klesaní pomáha gravitácia.

Áno, dá sa tejpovať, ale na hrdle máme veľmi jemnú pokožku, čo pri odstraňovaní tejpovacej pásky môže byť dosť nepríjemné.

platysma
© 3D4Medical
platysma
© 3D4Medical
platysma
© 3D4Medical

7. Žuvacie svaly

Hádanka – akú majú úlohu? Jasné, že to viete. Spájajú čeľusť a sánku a stláčajú ich k sebe. Aj vďaka nim nemusíme jesť iba kašovitú stravu. Sú ľudia, ktorí v spánku škrípu zubami, niektorí nimi škrípu aj v bdelom stave. Okrem toho v strese a v hneve zatíname zuby. Keďže tieto svaly ovplyvňujú polohu sánky, môže sa stať, že vás začnú bolieť, keď budete žuť, alebo budú citlivé na dotyk.

Môžete si ich sami premasírovať. Okrem toho si vysúvaním sánky do strán či otváraním pusy dokorán môžete žuvacie svaly ponaťahovať. Ak sa chcete pobaviť, dívajte sa pri tom do zrkadla 🙂 .

Spoločne so svalmi zadnej časti krku určujú tieto svaly polohu hlavy. Stresom a hnevom tuhnú. Okrem toho, že budú časom v neustálom napätí, tie, ktoré sa upínajú na tvár – platysma a žuvacie svaly – menia črty tváre. Samozrejme k tejto zmene prispievajú aj mimické svaly. Tieto svaly však ovplyvňujú aj horné časti dýchacej a tráviacej sústavy – môžu na ne tlačiť. Dokonca keď sa skrátia, môžu spomínané segmenty skracovať. Niekedy stačí pár milimetrov, aby sa nám ťažšie prehĺtalo či dýchalo.

zuvacie svaly
© 3D4Medical
zuvacie svaly
© 3D4Medical

Budem sa opakovať – a budem sa opakovať v každej časti tohto seriálu – strečing a pohyb, pohyb a strečing. A ešte jedna vec – rozmaznávajte sa! Doprajte si saunu, masáž, ideálne aspoň raz mesačne. Uvoľniť stres dokáže aj masáž tváre – neverili by ste, ako jemné pohyby končekov prstov na tvári dokážu voľniť stuhnuté mimické svaly.

Viete, ono sa to dá na obe strany. Môžeme si povedať, že sa budeme usmievať a nebudeme v strese, keď uvoľníme svaly. Ale na druhej strane – ak sa uvoľníte, uvoľníte si svaly a začnete sa usmievať, svaly sa vám môžu uvoľniť akoby samy od seba…

Domáca úloha na dni, keď je toho veľa a nič vám nevychádza:

Keď budete mať pocit, že na vás všetko valí, že neviete, kam skôr skočiť, zastavte sa na chvíľu. Pohodlne sa oprite a uvoľnite sa. Zavrite oči, dýchajte a začnite sa usmievať. Buďte pripravení na to, že z toho spočiatku budete mať kŕčovitý neprirodzený pocit. Neprestávajte sa však usmievať a pozorujte svoje vnútro. Pozorujte, ako sa vytráca hnev, zlosť, stres a ten úsmev na tvári vám vo vašom vnútri postupne navodzuje pohodu a dobrú náladu.

Prajem vám veľa usmiatych dní.

Vaša Paulína

 

Ďalšie články seriálu:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *