6 mýtov o športe, pohybe a cvičení

1. Pre dobrú formu stačí cvičiť raz – dvakrát týždenne.

Pravda: Existuje úzus, ktorý hovorí, že raz za týždeň je málo, dvakrát možno udrží momentálnu formu a progres nastáva pri frekvencii trikrát tyždenne. Potvrdzujú to aj vedci – Shawn Arent, športový vedec z Rutgers University tvrdí, že predpokladom trvalej zmeny zdravia k lepšiemu je tréning aspoň trikrát týždenne. V zásade môžete robiť niečo každý deň (tým niečím sa myslí fyzická aktivita). Dôležité je sa hýbať. Stále viac a viac sa totiž potvrdzuje, že dlhodobé sedenie priamo neguje akékoľvek vaše ostatné fyzické aktivity.

2. Čím viac budem cvičiť, tým lepšie.

Pravda: Tvrdý tréning každý deň vedie k trvalým poškodeniam (teraz hovorím o bežných ľuďoch, nie o vrcholových športovcoch). Uvedomme si, že vrcholoví športovci majú aj vrcholovú regeneráciu. Ak nechodíte pravidelne do sauny, na masáže apod., nemôžete mať každodenný tréning, nehovoriac o viacfázovom tréningu. Svaly potrebujú na úplnú regeneráciu 48 hodín – mali by sme im to dopriať aspoň raz v týždni.

Vrcholoví športovci napríklad vzhľadom na zaťaženie niekedy absolvujú dohromady až 4 hodiny masáží za deň. Ak nebudete mať špičkovú regeneráciu, nemôžete mať špičkovú záťaž…

3. Najlepší čas na cvičenie je skoro ráno – mala by to byť prvá činnosť hneď po zobudení.

Pravda: Mali by ste cvičiť vtedy, keď to najviac vyhovuje vám. Nájsť si taký úsek dňa, keď sa vám cvičí príjemne, keď vám to umožňuje práca, keď vás nič nebude rušiť (ani myšlienky na to, čo ešte musíte urobiť). Ak chcete cvičiť – na pravidelnej báze – a nočné výlety do fitka sú pre vás to „pravé orechové“, navštevuje fitko v noci. Ak sa vám najlepšie beháva skoro ráno, robte to tak. Nemôže predsa rovnaký čas vyhovovať všetkým.

Pri športe nejde totiž iba o fyzickú záťaž, rovnako dôležitá je psychická pohoda. Vaša hlava je tá, ktorá vás riadi a musí mať možnosť sa sústrediť na to, čo práve robíte. Samozrejme, ak sa nesústredíte na cvičenie, ľahko sa zraníte, ale koncentrácia na prácu svalov a dýchanie zvyšuje účinnosť cvičenia. Multitasking nie!

4. Posilňovanie s činkami mení tuk na svaly.

Pravda: Nemôžete zmeniť tuk na svaly. Ide totiž o dve rozdielne tkanivá a každé z nich má inú funkciu. Podľa tejto funkcie sú aj na tele umiestnené. Tukové bunky nás chránia. Máme ich pod pokožkou, medzi svalmi a okolo vnútorných orgánov. Na druhej strane svaly nám pomáhajú sa hýbať, zabezpečujú cirkuláciu krvi, pomáhajú cirkulácii lymfy a zabezpečujú posúvanie potravy tráviacim traktom. (Môžeme ich totiž rozdeliť na tri typy podľa ich funkcie.)

Ak by naše telo menilo tuk na svaly vďaka cvičeniu, musel by byť tento proces vratný. Ergo, keď prestanete cvičiť, svaly by sa vám mali zmeniť na tuk. Viete si predstaviť, ako by to vyzeralo? Na kostiach upnutý tuk a pod kožou svaly 🙂

Áno, posilňovanie či cvičenie s činkami (pričom veľmi úzko súvisí s vašou stravou) formuje vašu postavu. Ak chcete cudzie slovo, remodeluje ju. Ide len o to, že cvičením sa vám zväčšujú svaly a väčšie svaly potrebujú viac energie, ktorú čerpajú z tukov. Tuk teda ubúda, pribúdajú svaly, ale určite nie preto, že sa menia jedny bunky na tie druhé.

5. Hry a hlavolamy sú najlepším tréningom mozgu.

Pravda: Dve nové štúdie, publikované na jar ukazujú, že aeróbne aktivity (tie, ktoré zrýchlia tep srdca a pri ktorých sa kontinuálne nejaký čas hýbete a potíte) majú preukázateľne pozitívny vplyv na váš mozog.

Autori nedávneho článku na oficiálnom blogu Harvardskej lekárskej fakulty píšu: „Aeróbne cvičenia sú kľúčovými pre váš mozog rovnako ako pre vaše srdce.“

Hry a hlavolamy sú skvlým tréningom mozgu, ale cvičenie ho rozvíja v inom smere. Zároveň tým, že sa telo pri cvičení viac prekrvuje, prekrvuje sa aj mozog, Rýchlejšie sa odplavujú nevyužité látky, rýchlejšie sa doň dostávajú živiny a kyslík – dokáže tak lepšie pracovať.

6. Najlepšie na zníženie hmotnosti je cvičenie.

Pravda: Ak máte za cieľ znížiť telesnú hmotnosť, nestačí sa zamykať vo fitku kedykoľvek sa najete. Experti sa zhodujú na tom, že chudnutie takmer vždy začína výraznými zmenami stravovacích návykov. Vedec, špecializujúci sa na cvičenie na Univerzite v Texase Philip Stanforth hovorí, že diéta má na chudnutie omnoho väčší vplyv ako cvičenie.

Pozor, on však vychádza z premisy, že pohyb je integrálnou súčasťou zdravého životného štýlu. Preto ak ho dodržiavate, stačí upraviť jedálniček.

Okrem toho pohyb pozitívne ovplyvňuje nielen vaše telo. Napríklad zlepšuje pamäť. Chráni mozog pred úbytkom jeho schopností vo vyššom veku. Zlepšuje náladu. Je pozitívnou drogou.

Pohyb je tak veľkou časťou odpovede na otázky smerujúce ku kvalitnému, dlhému a zdravému životu.

Vaša Paulína

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *